Start met de werkzaamheden

16 januari 2018 - Galle, Sri Lanka

maandag zijn we met de tuktuk naar het verpleeghuis gebracht ongeveer 20 minuten rijden van het vrijwilligershuis waar we wonen met nog 20 vrijwilligers. 10 chinezen, 5 Nederlandse meisjes , een echtpaar uit Duitsland , een man uit Spanje en een vrouw uit Oostenrijk s. Een gemêleerd gezelschap kun je wel zeggen. Het onthaal was groots en ontroerend , groot applaus toen ik de poort binnen stapte samen met Margo, waarvan ze eerst dachten dat het mijn zus Petra was die mij vorig jaar is op komen zoeken toen ik hier ook verbleef. Een paar nieuwe gezichten omdat er ook het afgelopen jaar een aantal bewoners zijn overleden. Eerst maar eens overal handen schudden en hunks uitdelen, wat voelt het goed om weer hier te zijn. De directrice , de non, was ook blij om me weer te zien en vertelde dat ze een druk jaar achter de rug had, met een paar teleurstellingen. Het dal is kapot van 1 van de slaapzalen, het water stroomt naar binnen als het regent, dus de bedden zijn hier verwijderd en op een andere slaapkamer neer gezet met als oorzaak dat de bewoners nog minder privacy hebben als ze eerst hadden. Hoeveel het gaat kosten? Ze verwacht rond de 20.000 euro omdat er een nieuw dak op moet, het huis is in 1927 gebouwd  en nauwelijks onderhoud gehad , dus ja dan is een renovatie een keer nodig . Momenteel wordt er een actie gehouden om geld bij elkaar te krijgen, een Zweedse vrijwilliger, die vorige week afscheid heeft genomen is bezig met een crowdfunding via FB. Laten we hopen dat het lukt. De bewoner waar Petra en ik vorig jaar intensief mee bezig zijn geweest met zijn open been, loopt weer vrolijk rond, zijn been is genezen vertelde de zuster kort nadat ik was vertrokken is het helemaal dicht gegaan, dank zij onze goede verzorging en medicatie. Gisteren en vandaag stond in het teken van kennismaken wederom, wat wordt ervan ons verwacht en wat is er nodig. Medicatie sowieso, de non zal een lijst maken van wat ze nodig heeft de komende periode, ik opperde het idee om nieuwe tafels en evt. Stoelen te kopen hetgeen ze erg fijn zou vinden. Op gaan op onderzoek. Daarnaast hebben we verband materiaal meegenomen dat ik haar overhandig en waar ze er blij mee is. Margo geeft aan dat ze ook een rollator heeft die we deze week af zullen geven en wellicht gebruikt kan worden door de bewoner met het open been, dat nu dicht is? Ze zal het even bespreken met de hulpen. Daarnaast hebben we ong. 60 brillen bij ons die we af kunnen geven bij zr. Alex die ze weer verspreid onder de bewoners maar ook naar de gevangenis gaat om gedetineerden van een bril te voorzien als dat nodig is.

Vandaag gestart met meer bewegen voor ouderen, ik begreep dat ze dit een tijdje niet meer gedaan hebben. Dus moeten ze er weer aan wennen en dat het goed voor hen is om niet de hele dag maar op de stoel te blijven zitten. En, dat hebben Petra en ik vorig jaar ingevoerd, is er een beloning in de vorm van een koekje of chocolaatje waar ze gek op zijn. En dat werkt nog steeds. Na het werk kregen we onze mountainbikes aangereikt waar we het gisteren even met de tuktuk rijder over hebben gehad en vandaag bracht hij ze al. Kunnen we mooi met de fiets naar ons werk en naar het strand. Vanmiddag gelijk maar uitgeprobeerd om naar Galle city en het fort te fietsen, ongeveer 8 km hiervandaan , met behulp van Google maps moet het lukken. En inderdaad het is gelukt. Druk op de weg dat wel en links rijden natuurlijk ook even wennen. En een beetje brutaal zijn dat helpt. We hebben lekker koffie gedronken in het fort met mooie Hollandse architectuur uit de Gouden Eeuw. Steeds de moeite waard om hier te komen. De weg ernaar toe had een paar aardige klimmetjes en dat bij een temperatuur van 35 gr. Was effe zweten. Maar lekker om even een workout te hebben.  Tenslotte: dank voor de felicitaties tgv de verjaardag van Margo en voor jullie reacties , ik hou jullie op de hoogte lieve groet Cor

1. Wil van der Maden:
    16 januari 2018
    WAT mooi om resultaat te zien van je eerdere werk en adviezen. Zo'n weerzien is natuurlijk ook fantastisch! Jullie zijn bevoorrechte mensen om dit te kunnen en te mogen doen, al is het niet altijd gemakkelijk: hard werken en ook soms teleurstellingen. Maar goed: een fietstochtje naar zee is dan een welkome afwisseling en bedenk maar, dat hier de natte sneeuw op het ogenblik tegen de ramen klettert. Alle goeds en lieve groet, Wil
  2. Christine:
    16 januari 2018
    Mooi om te lezen! Grappig, het koekje als beloning. Dat is over heel de wereld hetzelfde geloof ik. ;-)
  3. Betsie:
    16 januari 2018
    Mooi werkverslag en fantastische wat jullie daar allemaal doen voor de ouderen liefs van ons
  4. Michele:
    16 januari 2018
    Ontroerend zo een warm ontvangst! Wat een goed nieuws ook dat de open wond genezen is. Wat zijn jullie goed bezig.
    Mooi dat jullie samen kunnen ontspannen naar het werk op de fiets naar leuke plekken.
    Er is veel te doen en ik wens jullie veel succes.
    Gefeliciteerd Margo met jouw verjaardag. Ik hoop dat de taart lekker heeft gesmaakt en de teleurstelling van de overboeking in het hotel snel vergeten was.
    Ik wacht met spanning naar jullie verhalen.
    Gr
  5. Gonnie:
    16 januari 2018
    Wat heerlijk dat jullie zo’n warm welkom hadden in het verpleeghuis waar jullie verblijven. Jij, Cor, nu niet met Petra maar nu met Margau! Ook een warm welkom op jullie “werkplek”, is ook niet verwonderlijk!!! Super leuk dat het bewegen voor ouderen meer mensen op de been heeft gebracht, dankzij jou en Petra vorig jaar ingevoerd. En dan een koekje of chocolaatje als beloning, wat zijn wij dan bevoorrecht hier...Èn de man met open been, “huppelt” dus weer rond, dankzij jullie goede zorgen vorig jaar. Zo te lezen is er nog genoeg werk aan de winkel, onderhoud etc. Heerlijk dat jullie een paar mountainbikes hebben, kunnen jullie lekker samen op pad. Ik ben aan het opkrabbelen, gaat zo langzaam, niet aan “rot” medicijnen begonnen voor zenuwpijn. Afgeraden door chirurg. Dus nog ff afzien, komt goed. Stuur jullie een dikke hug en toi, toi, toi.
  6. Antje:
    16 januari 2018
    Mooi verslag, altijd zo fijn om te lezen dat mensen zo goed geholpen worden.
  7. Riet:
    16 januari 2018
    Goed bezig, heel veel succes met het mooie werk wat jullie daar doen! Groetjes van Riet.
  8. Hans en Francine:
    17 januari 2018
    Hoi Cor en Margo (en ik altijd maar denken dat het Margo met een t was !),
    Goed om te horen dat jullie al aardig ingeburgerd zijn; ik had niet anders verwacht!
    We volgen alles op FB en de verslagen, maar zijn erg druk met vader, dus even wat minder respons. Zijn daardoor ook de verjaardag vergeten van Margo en daarom hierbij dikke virtuele kussen van ons.
    Het ga jullie goed. Liefs
  9. Jan Wieldraaijer:
    19 januari 2018
    Hoi Cor en Margo(zonder t)
    Dat zijn goeie berichten en jullie komen al aardig in het ritme, maar
    hoor , dat er veel werk aan de winkel is. Kunnen jullie expertise denk ik goed gebruiken.Tussen de bedrijven door ook de tijd voor ontspanning.Is toch prachtig om dit met jullie beiden te doen.Hier in Dokkum gaat het goed en heb gelukkig nog geen griep.Gaat een beetje rond. Gisteren een stormachtige dag, maar bij ons viel het mee. Ik wens jullie goede dagen, daar in Galle en zou zeggen tot het volgende nieuwsbericht.
    Groet JanW
  10. Mies:
    22 januari 2018
    Lieve Margo en Cor,
    Wat heerlijk om mee te mogen genieten van jullie verhalen en alles wat jullie meemaken.
    Geweldig wat jullie doen!
    Heel veel plezier en succes daar!
    Lieve gr
  11. Karla en Peter van Knippenberg:
    22 januari 2018
    Beste Cor en Margot,
    Weer een prachtig reisverslag zeg.
    Altijd weer boeiend om te lezen.
    Leuk te lezen dat je werk van vorig jaar zijn vruchten af heeft geworpen.
    Maar wat is er nig veel wek te verrichten zeg.
    Suc6 weer en kijken weer uit naar volgende reisverslag.
    Gr. Peter en Karla