Op reis naar de bergen

22 februari 2018

Maandag vanuit Galle vertrokken naar Hambatota een reis van 4 uur terwijl het maar 85 km is , maar de wegen zijn niet echt een snelweg . Rondom Hambatota zijn er nieuwe wegen aangelegd vanwege het nieuwe vliegveld dat hier gebouwd is door de Chinezen , aanbesteed door de overheid hier . Tevens hebben zij een nieuwe haven aangelegd voor de tankers en container schepen, alleen de infrastructuur van buiten Hambatota moet nog aangepast worden. Rond 3 uur was ik in het resort , hetgeen er mooi uitzag , mooie kamer en schoon , echte het eten viel erg tegen, maar goed dan maar een slechte recentie schrijven op booking .com . Voor 25 dollar mag je toch wel een goede maaltijd verwachten dacht ik en dat is hier een groot bedrag. Gemiddeld eet ik hier rond de 12 euro P/d en dan zit er nog een biertje bij. Ik had mijn driver Sampath uitgenodigd om met me te eten, want dat is wel zo gezellig. Veel gaten komen uit Duitsland zo te horen om hier te kuren. Het is een ayuverisch resort met allerlei gezondheids kuren , ontslakken, yoga training stoombad behandelingen. De gemiddelde leeftijd ligt hoger dan de mijne denk ik . S morgens was ik vroeg wakker en liep naar het strand en daar zag ik een 30- tal mensen op het strand zitten die een zonnegroet deden , allemaal hadden ze een hoofddeksel op dat mij deed denken aan mijn yoga leraar , een mooi gezicht . De volgende dag zijn we naar Ella vertrokken waar ik dit verhaal nu schrijf min of meer in de jungle met prachtige bomen om me heen. Ella had ik me anders voorgesteld , een historische stad , maar niets is minder waar, heel veel accomodaties om de toeristen die hier massaal naar toe komen, onderdak te bieden. Zij komen met name voor de adamspeak , hetgeen een mainroad is het Boedisme . Boeddha zou deze tocht hebben gelopen bij aankomst in Sri Lanka en zijn voetafdruk op de top hebben geplaatst . Het is een soort pelgrimsoord geworden ook voor de locale . Minstens 1x moet je als boeddist deze tocht hebben gelopen in je leven. Je ziet dan ook veel locale, met kleine kinderen, allemaal op hun slippers terwijl de toerische goede wandelschoenen hebben. Het is een tocht van 3600 traptreden. Dat was voor mij iets teveel inspanning, ik heb de kleine dan ook maar gedaan. Boeddha zal dat wel begrijpen.  Het is hier een stuk koeler dan in Galle , er ligt zelfs een deken op bed , waar ik graag gebruik van maak. Vanmorgen vroeg om 4 uur uit de veren om de kleine Adams peak te gaan lopen. Een tocht bergopwaarts van ongeveer 2 uur vanuit mijn accomodaties . De moeite waard van de inspanningen en het vroege opstaan . Op de terugweg zijn we door de jungle naar de spoorlijn gelopen waar de trein van Ella naar Kandy langs komt. Een historische brug overbrugt de vallei, schitterend om te zien en morgen zal ik door Sampath op de trein worden gezet waar hij me opwacht in Nura Eliya. Een treinreis van 2,5 uur dwars door de thee plantages en bergen. Lijkt me prachtig. Ik zal mijn ervaringen weer met jullie delen , dank voor jullie reacties en excuus soms voor de type fouten, maar ik geloof dat jullie weten waar het overgaat!! Lieve groet Cor

1. Betsie:
    22 februari 2018
    Schitterend om dit allemaal te lezen en mooie foto's liefs van ons
  2. Wil van der Maden:
    22 februari 2018
    Het zijn toch wel schitterende ervaringen! Na de weken van hard werken nu andere indrukken opdoen. Haast teveel om te verwerken, lijkt mij. Aan de hand van de vele foto's en video's wordt het straks weer herbeleven. Nu nog even genieten! Ik wens je veel plezier! Lieve groet, Wil.
  3. Westra:
    22 februari 2018
    Prachtig dat je zo geniet wel wat anders !zo,n treinreis is ook heel apart lijkt ons en dat je daar opgewacht wordt , mooi toch ! Hoer gaat het vriezen en misschien schaatsen . De wind is erg koud , blijf genieten , jan en jant
  4. Petra:
    Super!!
  5. Karla van Knippenberg:
    22 februari 2018
    Mooie verslag en prachtige foto’s Cor.
    Gr.?Karla en Peter
  6. Gonnie:
    22 februari 2018
    Weer een interessant verhaal,Cor! Zo’n treinreis is geweldig, op je gemakkie veel zien, hebben Robert en ik ook gedaan, maar dan in Noorwegen. En dan zo’n zonsopgang mogen meemaken, wel vroeg op, maar zeker de moeite waard. Jij komt volgens mij met héél veel energie thuis, denk dat je helemaal zen bent....Geniet nog van de komende dagen, wij genieten hier van de prachtige foto’s die je ons stuurt.😘😘
  7. Jose:
    22 februari 2018
    Wauw Cor, mooie verhaal en Boeddah zal zeker begrijpen dat je voor de kortere route gekozen hebt! Geniet de laatste week en dan ben je weer Wiebe!!! ( voor sommigen een raadsel hihi)
  8. Jan Beeren:
    23 februari 2018
    Mooie tocht Cor, volgens mij geniet je met volle teugen. Maarehhhhh... word je te oud om een trapje te lopen?
    Groetjes Jan en Marlies
  9. Hanna Valstar:
    Boeiend om dit allemaal te volgen. Geniet ervan. Groetjes, Hanna
  10. Cor van Toorn:
    23 februari 2018
    Ehhh niet te oud Jan maar met name het afdalen van 3600 traptreden gaat me opbreken ben ik bang , met de kleine Adams peak had ik al last ".........
  11. Antje:
    24 februari 2018
    Wat weer een geweldige ervaring Cor!
  12. Conny Huizinga:
    24 februari 2018
    Reageer weinig maar geniet van je verhalen en foto's!!!!!