Verkiezingen

11 februari 2018 - Galle, Sri Lanka

Gisteren waren er gemeenteraadsverkiezingen in Sri Lanka , hetgeen net als bij ons gepaard gaat met vele partij politieke bijeenkomsten , affiches worden opgehangen, auto's met magafoons rijden door de straten, en zelfs de minister-president is vrijdag in Galle geweest om het belang van te gaan stemmen nog eens te onderschrijven . Hij arriveerde met een helicopter in Galle met veel bewaking en politie op straat . Ik hoorde van onze guestvader dat er nog een politieke rel was ontstaan een paar weken geleden, omdat de minister van financiën opkwam voor de vrouwen dat zij ook legaal alcohol mogen kopen in de winestores. De belangrijkste boedistisce monniken zijn hier fel tegen gekant en de president Serisena zelf moest tussenbeide komen om deze brand te blussen en het besluit van de minister terug te draaien. De winestores mogen dus alleen door mannen bezocht worden die hier hun alcoholische versnaperingen kunnen kopen. Ik haal hier mijn biertje of wijn omdat dit niet in de supermarkt verkocht mag worden. De mannen verdringen zich vaak voor het met tralies afgesloten winestore om hier hun flesje Arrack (een soort locale whiskey) te kunnen kopen . Tijdens de verkiezingen zijn ze gesloten om te voorkomen dat mensen het op een drinken gaan zetten als de uitslagen bekend zijn. Want ja zoals je weet .... als de drank is in de man, dan zit de wijsheid in de kan. Over het algemeen is het rustig verlopen heb ik begrepen, het was erg druk op de weg en mensen kregen er vrij voor om te gaan stemmen. Soms moet er ver gereisd worden want als je in Bijv Jaffna in het noorden bent geboren en je woont nu in Galle , in het zuiden dan moet je in Jaffna gaan stemmen.

Gisteravond met Ellen en haar man Frans uit eten geweest , zij hadden me uitgenodigd voor een etentje aan het strand, of ik een restaurantje uit wilde zoeken waar verse vis op het menu stond. Er zijn er verschillende en heb er 1 uitgekozen waar we met de voeten in het zand , op het strand konden zitten. Het was een fijn weerzien met Ellen waar ik 2 jaar geleden hier erg fijn mee heb samengewerkt in het verpleeghuis en na onze werkzaamheden zette die gezelligheid zich voort door gezamenlijk met Bart dingen te ondernemen. We hadden geniet bij te praten en morgen verzorgen we samen het meer bewegen voor ouderen. Ellen zong er altijd bij en maakte een dansje met de oudjes en heb haar gevraagd omdat morgen weer te doen. Succes verzekerd kan ik je vertellen .

Vandaag was het erg warm, gelukkig stond er een beetje wind zodat het op het strand aangenaam was om daar te verblijven , onder een parasol weliswaar en af een toe een verkwikkende duik in zee. Ik heb bewondering voor de vrouwen die op het strand lopen met grote Ikea tassen waarin kleding, beddenspreien zitten die ze aan de man proberen te brengen , zo ook de pineapple verkopers, mango verkopers die de hele dag met een mand op hun hoofd lopen waar het fruit inzitten en dit aan jou proberen te verkopen. Daarnaast zijn er ook genoeg bedelaars die hun hand ophouden in de hoop dat er een paar roepies in komen. In de drie jaar dat ik hier ben zie je met regelmaat dezelfde personen, een vrouw met haar blinde zoon, die geopereerd moet worden, een broodmagere man met een aktetas die geld vraagt om te eten , een man met een geamputeerde arm om een prothese te kunnen kopen en allemaal hebben ze formulieren bij zich in verschillende talen waarin staat wat er aan de hand is . Iedereeen krijgt 1x iets van mij en daarmee is het klaar. Als je van sommige de reacties van met name Russen ( die er dit jaar Ook weer volop zijn) hoor dan Schaumburg ik me dat ik in de Burt ben. Bierdoppen worden naar ze gegooid en er wordt om gelachen. Ze blijven een apart volk die Russen zeker als ze op vakantie zijn.teveel alcohol, teveel lawaai  en teveel aanwezig. Jammer maar goed ze brengen Ook de nodige roepies binnen en dat is weer goed voor de ondernemers . Gisteren mijn reis help and voor als ik klaar ben met mijn werkzaamheden hier nog ruim een week en Dan zit het er hier weer op.maar over de reis de volgende x meer , dank voor jullie reacties, leuk!!! En ja ik heb het gezien Sven Kramer weer goud op de 5 km klasse.... lieve groet Cor

1. Betsie:
    11 februari 2018
    Dit is weer een mooi verhaal Cor lees het met plezier geniet er nog van liefs van ons
  2. Bart:
    12 februari 2018
    Hey Cor. Dank voor je mooie verhalen. Als ik ze lees ben ik in gedachten zo maar weer terug in Galle. Bij Janaka rond de grote tafel..en bij Ashkar in de tuctuc. En voor mij persoonlijk natuurlijk in Ecsat bij al die lieve mensen die echt diepe indruk op mij gemaakt hebben. Geniet er nog maar even van Cor..je doet daar zo veel goede dingen..en ook genieten van het gegrilde visje op het strand. Zou je de groeten willen doen aan alle bekenden? Speciaal voor Douglas..de bananboom heeft het plafond bijna bereikt! Hartelijke groet, Bart
  3. Mies:
    Lieve Cor,
    Wat heerlijk om jouw verhalen te lexen.Ik waan me dan ook even daar.
    Wat boffen wij dat wij wel alcohol kunnen kopen.
    Heerlijk om met je voeten in het zand op het strand te eten.Dat is echt genieten en dan nog in goed gezelschap ook.
    Leuk dat er gezongen wordt.Een soort Chamaret maar dan anders.
    Veel plezier daar nog en succes met alles wat je nog geregeld wilt hebben daar,want er is altijd veel te doen en te weinig tijd.
    Lieve gr en tot ziens!
    Mies
  4. Jan Beeren:
    12 februari 2018
    Mooi verhaal Cor, en ja de Russen zijn op vakantie een verhaal apart.
    Eten in zo’n visrestaurantje doet mij denken aan Curacao. Daar heb je op het strand een visrestaurant wat er niet uitzien, plastic stoeltjes en tafeltjes, maar lekkere verse vis...... heerlijk. En zeker als je dan op de achtergrond de zee hoort klotsen👍😄 Nog fijne dagen daar Cor. Groetjes en tot gauw, Jan en Marlies.
  5. Marie:
    12 februari 2018
    leuk pap, om je verhalen te lezen.. En niet dat ik het je niet gun... maar.. zou je niet elke keer willen schrijven dat het zo warm is daar? Hier snakt iedereen naar zon en voorjaar!
    Geniet er nog ff van, ook met je blote voeten in het zand, nog ff en je staat weer in de Betuwse klei bollen te planten! Kussie
  6. Antje:
    12 februari 2018
    Weer een mooi verhaal Cor. Nog even dan kun je de warme jas weer aan.
  7. Wilspeelman:
    13 februari 2018
    Weer leuk om je verhaal te lezen het is in ieder geval niet saai met al je belevenissen in je vrijetijd en met de zorg en werkzaam heden wel een beetje jaloers hoor over die voeten in het warme zand ik vanmorgen op de fiets met handschoenen en dikke das om de hals .
  8. Karla:
    16 februari 2018
    Hoi Cor,
    Wat een prachtig reisverslag weer.
    Idd wat een raar volk die rissen.
    Nu zelf ook ervaren hier op vakantie in Amerika.
    We zijn op de eilanden geweest vd orkanen , ook veel armoede en ellende om alles weer op te bouwen.
    Wat hebben wij het dan foch goed.
    Nog even en je reis / je prachtige werk zit er weer op Cor.
    Gr. Peter en Karla
  9. Gonnie:
    16 februari 2018
    Hai Cor, weer een interessant verhaal (liep een beetje achter met je blog te lezen). Verkiezingen, rel, blij dat ik hier woon en een flesje wijn kan/mag kopen. Wat leuk dat je Helen terug zag, geloof zeker dat het een band geeft als je daar samen bent geweest. En nu samen met haar man genoten van samen eten, het echte genieten is dan, lijkt mij, ontspannen met de blote pootjes in het zand zitten en dan ook nog nog eens een vers vissie op het bord! Gewoon no nonsens. Ja, en dan die nieuwe vakantiegangers...dus ook dáár al, maar zoals je al schreef, brengen wel centjes mee, goed voor het land. Misschien moeten ze ook plakband meenemen voor hun mond... Ben het met Marie eens, wij snakken hier naar beetje warmte, hoewel we de laatste dagen niet mogen klagen,weliswaar niet warm, is koud maar wel zonnetje, heeft ook charme, haha, brrrr.
    Ik ga nu hapje eten, wens je een mooi weekend toe.
    Lieve groetjes, Gonnie