Onafhankelijksdag 4 februari

5 februari 2018 - Galle, Sri Lanka

gisteren was het Onafhankelijksdag in Sri Lanka , 70 jaar geleden in 1948 werd het toenmalige Ceylon een republiek en werd losgeweekt van Groot Brittannië waar ze vanaf 1802 onderdeel vanuit maakte. Daarvoor waren ze een kolonie van Portugal en Nederland , hetgeen nog op veel plaatsen zichtbaar is qua architectuur in o.a. Fort Galle. In 1972 werd de naam Ceylon vervangen door Sri Lanka , de parel in de oceaan .  4 februari wordt groots gevierd met name in Colombo waar grote parades werden gehouden in aanwezigheid van de zoon van de huidige koningin Elizabeth, Edward. Veel militair vertoon en veel muziek. Dat zag je gister ook in Galle waar het cricket stadion werd geopend. Voor deze parade. De schoolkinderen zijn maanden bezig geweest om te oefenen en in de maat te lopen, iedere morgen op weg naar mijn werk hoorde ik en zag ik hen oefenend op de straat, step by step riepen ze in de maat onder luid getrommel. Mooi om te zien hoe gedisciplineerd ze zijn in hun witte schooluniformpjes in optocht over straat liepen. De straten waren versierd met de nationale vlag en voor velen jammer dat het op zondag viel en ze daarom geen extra vrije dag hadden. Op de route naar mijn werk werden er door de straatvegers vlaggetjes verkocht die velen op hun auto zetten middels een zuignap. Het stadion puilde uit, ik ben er niet naar binnen gegaan, het was bloedheet ong 39. C en er waren heel veel paraplu's te zien vanwege de scherpe zon . We zijn er met een stel langs gelopen en hielden het voor gezien en zijn gaan koffie drinken in het fort . Zaterdag heb ik doorgebracht aan het strand waar het goed te doen was onder een parasol en af een toe een duik in de oceaan. Heerlijk !!! Vandaag na het ontbijt, wat bestaat uit een bak yoghurt met heerlijk vers fruit, passievrucht, meloen, ananas, en een banaan. Je kunt ook een ei bakken als je dat wilt, maar vandaag maar een bakkie youghurt gedaan, op mijn mountainbike gestapt richting het verpleeghuis. Kort daarna getuige van een ongeval met een bus en tuktuk, gelukkig geen gewonden zo te zien, maar in een mum van tijd staan er horden mensen bij die zich ermee bemoeien, ik ben maar door gefietst in de wetenschap dat het alleen maar blikschade was , gelukkig want als je soms ziet hoe hard ze rijden , beiden overigens, is het een wonder dat er niet meer ongelukken plaats vinden. En een tuktuk is dan heel kwetsbaar in dit geval . Ik heb vandaag de collage die we gemaakt hebben in het verpleeghuis laten inlijsten om deze op te hangen in de eetzaal van het verpleeghuis. Nu nog de olifanten die ik vorig jaar samen met de bewoners heb gemaakt laten in lijsten. Hij hangt er nog , maar inlijsten lijkt me beter om hem te behouden en de bewoners genieten ervan en staat vrolijk aan de muur. Vandaag veel massages gegeven armen en benen, zowel bij de dames als de heren. Ik doe dit samen met Herbert, ook een vrijwilliger, die hier samen met zijn vrouw is en uit Duitsland komt. Morgen vertrekken ze voor een rondreis van 3 weken en zij zijn hier 4 weken actief geweest , een leuk stel. Ik zal ze missen. Eind van de week blijven we over met 6 vrijwilligers, volgende week komen er 2 bij dus het blijft een klein groepje , in vergelijking met vorig jaar toen er 34 vrijwilligers waren. Om 12'uur naar huis gereden en toen brak mijn zadel af, niet handig  maar gelukkig was ik in de buurt van mijn huis en daar zit een fietsenmaker. Die verkocht geen zadels, hij zet ze er alleen maar op. Ik werd verwezen naar een hard ware store waar ze zadels verkopen. De verkoper zij dat het zadel dat ik op mijn fiets had niet bestemd was voor Europese konten ...... nou ja zeg..... y have to big ase sir for this deck , y must buy this one... hij kwam met een gel zadel , de duurste ( omgerekend 5 euro) en die aangeschaft en terug naar de fietsen maker nadat we nog wat informatie hadden uitgewisseld over de verschillen in Europese en Aziatische billen.... ik kan je vertellen dat ik exemplaren heb gezien die veela leken op Cubaanse of Surinaamse exemplaren.. ik zal verder niet in detail treden..... maar ik kreeg wel de opmerking van de verkoper , yes sir y're right but they donot biking..... de fietsen maker heeft hem gemonteerd voor 50 euro cent en dit rijdt veel beter moet ik zeggen. Vanmiddag een groep medische studenten rond mogen leiden, zr. Malikanti vroeg of ikmdat wilde doen nadat zij hen eerst had verwelkomt en toegesproken in de eetzaal . 24 stuks studenten die in hun 4e jaar zaten en vlg, jaar hun miner zullen doen en dan de keus kunnen gaan bepalen of ze verder gaan specialiseren. Ze waren verbaasd dat vrijwilligers in een verpleeghuis komen werken en tegelijkertijd vonden ze dat fantastisch dat we dit doen. Leuk om te horen toch. ? De kop van de week is er weer af. Verheug me erop om Ellen vlg week weer te zien die op dit moment met haar man aan het rondreizen is in Sri Lanka en mij vlg. Week komt bezoeken. Ellen heb ik het 1e jaar hier ontmoet samen met Bart en hebben met zijn 3- en een erg leuke tijd gehad en veel gelachen met elkaar , sweet memories . Ik wil jullie nog bedanken voor jullie reacties altijd Leuko m te lezen wat jullie ervan vinden. Ik kan ook de grafieken zien hoe vaak mijn blog bekeken wordt en dat is leuk om te zien. Daarnaast wil ik Michele, Conny en Rob, Christine , Barend , Hilde en Arnold heel hartelijk danken voor hun donatie ,( ik was even aan het telebankieren, toen ik jullie donaties zag )  ik zal het deze week overhandigen aan zr, Malikanti die jullie erg dankbaar zal zijn . Tot een volgende keer maar weer, lieve groet Cor

1. Wil van der Maden:
    5 februari 2018
    Dat was weer een heel verhaal. Maar ik geniet daar erg van, omdat het heel interessant is om te lezen waar je zoal mee bezig bent en wat je beleeft. Ik zag voor me hoe je met die fietsenmaker overleggen moest over "het verschil in konten". Schitterend! Maar ondertussen ben je gewoon goed bezig. Wat leuk ook om oude bekenden weer te ontmoeten. Sterkte en lieve groet, Wil.
  2. Mies:
    5 februari 2018
    Lieve Cor,

Wat leuk om wat over de geschiedenis te lezen.
    Echt boeiend dat je hierover vertelt.
    En wat fijn dat je de mensen van het verpleegtehuis zo helpt en verzorgt met lekkere massages. Ze zullen je missen.
    En wat een grappig verhaal van die fietsenmaker.
    Gelukkig zit je nieuwe zadel weer lekker en kun je weer km afleggen.
    Nog een fijne tijd daar.

Lieve groeten,
    Pieter en Mies
  3. Guus en Anjo:
    6 februari 2018
    Gelukkig verveel je je geen moment als ik zo je verhalen lees, heel leul om al je belevenissen zo op deze manier te kunnen volgen! Leuk ook dat je weer oude bekenden tegen gaat komen! En wat die fietsenmaker betreft, die is echt niets gewend wat konten betreft!!
    fijne tijd nog verder!

lieve groet van Guus en Anjo xxx
  4. Jose:
    7 februari 2018
    Leuk je avonturen weer te lezen en eigenlijk een geluk bij een ongeluk dat je zadel afbrak.....je bent weer wijzer geworden 😜en je hebt er een smeuïg verhaal aan over gehouden😉. Geniet van alle mooie dingen die je meemaakt en kan doen daar.
  5. Hans en Francine:
    9 februari 2018
    Hoi, hoi. Wat een verhalen weer allemaal. Fijn om de geschiedenis weer eens in te duiken. Jouw kont is voor Europese begrippen een KONTJE, dus ik begrijp ook de opmerking van de verkoper niet. Wel een fantastisch leuk verhaal.
  6. Hanna Valstar:
    9 februari 2018
    Hoi Cor, dat was weer een boeiend verhaal. Ik heb genoten.
    Lieve groetjes.
  7. Karla:
    10 februari 2018
    Hoi Cor,
    Weer een prachtig reisverslag.
    Heerlijk om te lezen .
    Wat maak je toch veel mee zeg en wat maak je veel mensen blij met je werk / inzet.
    Suc6 nog en kijk weer uit naar volgende reisverslag.
    Groetjes uit Miami ( ben sinds gister met gezin voor 12 dagen in Amerika ).
    Gr. Peter en Karla
  8. Gonnie:
    11 februari 2018
    Hai lieve Cor, volgens mij voel jij je daar helemaal thuis. Was weer heel interessant te lezen allemaal. De historie, heb je ons weer meegegeven. Wat leuk dat de collage van de olifanten van vorig jaar er nog steeds is, inderdaad de moeite waard om in in te lijsten. Een nieuw zadel.... hoop passend voor jouw kontje, haha, maar je kan weer fietsen!
    Super dat jij die medische studenten hebt mogen rondleiden, maar jij hebt kennis van zaken en weet hoe het daar reilt en zeilt, zr. Malkanti weet wel aan wie ze het overlaat, neem zo wie zo mijn petje voor je af. Komende week dus sweet memories, oude bekenden ga je weer zien, inderdaad sweet. Wens je een fijne week toe, dikke hug.