Tenslotte....

3 maart 2017

2 maanden Sri Lanka zit er bijna op, net mijn kamer opgeleverd en moet nu tot 21.00 wachten totdat ik word opgehaald om naar het vliegveld te gaan , waar het KLM toestel om 2 uur vertrek met een rechtsstreekse vlucht naar Amsterdam. Ik zal hier rond  8.30 uur landen . Fijn om Ook weer naar huis te gaan, verlang naar mijn kinderen en kleinkinderen en naar mijn huis. Het zijn weer 2 prachtige maanden geweest , heerlijk gewerkt in het verpleeghuis en daarna een mooie rondreis kunnen maken door dit mooie land. Deze week nog een paar dagen doorgebracht in Negombo , Lekker aan het strand, heerlijk in ze gezwommen en een fietsttocht gemaakt door Negombo. Dat op aanraden van mijn zusje en inderdaad was  zeer de moeite waard. Zie de foto's . Bij het begin van mijn reis, Trof  ik een bruidspaar bij de katholieke kerk, nu een bruidspaar bij de boedistische tempel een mooie re afsluiting kun je niet wensen. Gekleed in tradionele kledij, wat mooi zagen  zij er uit

Zijn mijn verwachtingen uitgekomen? Zeker voor wat betreft het verpleeghuis, de zaken die we vorig jaar hebben opgezet worden nog steeds gehanteerd, wel afhankelijk welke vrijwilligers er zijn, maar wat ik van de non begreep is er goed werk verrricht. Daarnaast hebben we veel geschilderd, de eetzaal opgeknapt, de kapel, de binnenplaats, ziet er weer mooi en fris uit. De bewoners zijn er Ook erg blij mee. Nieuwe tafel en stoelen  kunnen kopen, bloemen op de tafel, medicijnen kunnen kopen, kortom het gedoneerde geld is goed besteed. Om een aantal dagdelen per week Ook bij Samboi te gaan werken is me niet gelukt. De chaos in de organisatie stond me zo tegen dat ik het bij een paar heb gelaten. Er was Ook geen bereidwilligheid van de leiding om er iets in te veranderen, dus was ik er klaar  mee. Jammer voor de clienten met een beperking, want voor hen was je meer dan Welkom.

De rondreis was fantastisch, met het mooie berglandschap in het midden van het land, de uitgebreide vlaktes in het noorden met de mooie meren en de rijstvelden in het oosten van het land , ach  wat is Sri Lanka toch mooi. Maar heeft Ook zijn zorgen alleen al de enorme hoeveelheid zwerfafval, plastic etc, ze bekommeren zich er nauwelijks over. In veel aziatische landen is dit natuurlijk, maar er moet iets aan gedaan  worden. Daarnaast de hoeveelheid zwervers / bedelaars die ik heb gezien, veel meer dan vorig jaar , hoe het komt? Ik heb er geen verklaring voor . Mensen die ik heb gesproken geven aan dat de belastingen fors verhoogd zijn. De gezondheidszorg is niet te betalen voor de inwoners zeker in de thuissituatie. Voor het ziekenhuis worden er geen kosten berekend, maar fysiotherapie, tandarts, Huisarts moeten ze zelf betalen. Vandaar dat een groot  aantal mensen hier geen gebruikt van maakt. Alleen als het echt nodig is.

Maar ondanks : ik heb er van genoten, mijn steentje bij kunnen dragen en wat deze Keer bijzonder maakte is dat Petra mijn zusje mij is komen opzoeken. En heeft meegewerkt natuurlijk. Volgende jaar weer  is de vraag die mij Vaak wordt gesteld. Ik heb geen idee. We zullen zien. Dank voor jullie reacties op deze blogs, heb er van genoten of hier of via de mail/ persoonlijke app's . Ik heb mijn ervaringen op papier kunnen zetten  en met jullie mogen delen. Zo veel gezien en zoveel gebeurd dat onthoud je niet allemaal en mooi voor me zelf om het nog een terug te lezen.

Dank!!!! Lieve groet Cor en hoop jullie Snel in Nederland te spreken.

1. Wil en Theo Speelman:
    3 maart 2017
    En dan is het weer voorbij Cor je zal nog wel een paar weken nodig hebben om in je eigen omgeving van de reis te onthechten .maar wat heb je je hoop beleefd ik heb er van genoten om de verslagen te lezen en de prachtige foto's er bij ook die laatste van die bruiloft wat een schitterende kleding .
    Je hebt een prachtige bij dragen geleverd aan de andere kant van de aardbol daar kan en mag je best trots op zijn .
    Hartelijk dank voor de openheid waarvan wij hebben genoten en ook een beetje op reis waren .
    Goede reis en welkom in Nederland
  2. W. Blom:
    3 maart 2017
    Leuk om je reis te mogen meelezen! Welkom thuis, geniet van je dierbaren hier en tot snel.
    Groet Willy
  3. Alex en Fiona:
    Dag Cor,
    Fijn dat we mee mochten genieten van je verhalen. Nu met een hoofd vol fijne herinneringen naar huis.
    Goede thuiskomst.
    Alex en Fiona.
  4. Monique:
    3 maart 2017
    Wat een mooie reis heb je gehad! Goede reis terug!!
  5. Jan Beeren:
    3 maart 2017
    Goede reis terug en tot dinsdag. Geniet van je kinderen en kleinkinderen.
  6. Jose:
    3 maart 2017
    Fijn dat we weer konden mee genieten van al belevenissen! Goede vlucht en geniet morgen weer van het thuis front!
    Liefs.
  7. Westra:
    3 maart 2017
    Prachtige verhalen , we hebben er van genoten ! Nu maar verheugen op het thuisfront, prettige reis. Jan en jant
  8. Riet:
    Dag Cor,
    Goed werk gedaan daar, en ik denk dat je daar zelf ook veel voldoening uithaalt, en met tevredenheid aan terugdenkt. Ik heb genoten van je blogs, en ga nu hopelijk ook genieten van de verhalen van mijn kleindochter, die op de dag dat jij terugkomt, vertrekt voor een maand naar Suriname, ook voor vrijwilligers werk, maar dan in een kindertehuis.
    Voorspoedige reis naar huis, met hopelijk weinig vertraging, en tot ziens in Culemborg!
    Groetjes van Riet.
  9. Antje:
    3 maart 2017
    En nu is het alweer voorbij. Iets waar je dankbaar voor op terug kunt kijken.
    Welkom thuis.
  10. Sien:
    4 maart 2017
    Bedankt voor de mooie foto's en verhalen heb ervan genoten.
    Fijn dat je weer terug bent, tot dinsdag!
  11. Anneke westerlaken:
    4 maart 2017
    gister geen internet ,dus nu maar even een berichtje van ons uit Andel
    ik hoop dat je een voorspoedige zult hebben en behouden aankomst ,iedereen zal wel blij zijn uw weer te zien ,je kinderen je Moeder en verdere familie.nu maar lekker uit gaan rusten en genieten, met lieve groet Arie & Anneke
  12. Jan Wieldraaijer:
    5 maart 2017
    Hoi Cor, Wat weer een verhaal over het land Sri Lanka. Met veel hoogte maar ook diepte punten. Jij hebt weer een bijdrage kunnen leveren aan de mensen daar in nood. Hebt lang niet alles kunnen doen, maar hebt over wat je daar hebt gedaan, toch wel een goed gevoel.Straks weer thuis en je kinderen en kleinkinderen weer kunnen omarmen. Zou zeggen tot gauw. Groet JanW
  13. Karla:
    7 maart 2017
    Hoi Cor,
    Ivm met skivakantie liep ik even achter.
    Zojuist je laatste reisverhalen gelezen .
    Wat een belevenis / ervaring weer en wat heb je weer mooi werk verricht voor je medemens Cor.
    En zo vliegen die 2 maanden voorbij.
    Ws inmiddels thuis.
    Hopelijk goede reis gehad.
    Spreken snel weer keer af.
    Lieve groetjes van Peter en Karla en kids.