"Het dak"

25 januari 2018 - Galle, Sri Lanka

Gisteren hebben we een gesprek gehad met de non zr. Malikante over de aanschaf van nieuwe tafels en andere benodigdheden. Ze wilde heel graag voor een aantal maanden medicatie en een bijdrage voor de reparatie van het dak . Mijn voorstel om nieuwe tafels te kopen omdat de oude bijna uit elkaar vallen vond ze heel erg fijn , maar de reparatie van het dak waarvan de kosten ong 10.000 euro zal zijn en die ze in fases wil uitvoeren heeft haar prioriteit omdat 1 van de slaapzalen nu niet gebruikt kan worden. Ze stelde voor om nieuwe tafelkleden voor de tafels te kopen, die ik 2 jaar geleden heb aangeschaft en door intensief gebruik er ook niet meer uitzien. We gaan accoord omdat we ook inzien dat het dak grote prioriteit heeft. Een Zweedse man heeft crowdfunding gedaan en 1200 euro geschonken. Margo heeft haar vandaag een enveloppe overhandigd met 1000,00 euro. Daarnaast hebben we voor 450,00 euro aan medicatie gekocht en nieuwe tafelkleden die bij elkaar 50 euro kosten. Ze is erg blij hiermee " God Will bless you " was haar reactie . En we zijn ook blij en dankbaar dat we dit kunnnen doen, natuurlijk is het dak hiermee niet gerepareerd maar ze kunnen ermee beginnen. We vragen haar ons op de hoogte te houden van de reparatie via mailcontact. Dat heeft ze beloofd om te doen. Iedere morgen fietsen we in de hectiek van het verkeer naar het verpleeghuis. Het gaat goed maar je moet op je hoede blijven, de tuktuk drivers zijn het gevaarlijkst, geven geen richting aan, of gaan ineens plots remmen terwijl de remlichten het niet doen. Tot nu toe nog zonder kleurscheuren ervan af gekomen, gelukkig maar. We zijn de enigen van de vrijwilligers die fietsen, de chinezen vinden het sowieso bizar dat wij op de fiets gaan en de anderen durven niet, bang dat ze de weg niet weten, maar intussen weten we die uit ons hoofd, we zijn gestart met Google maps ( heel erg handig om de weg te vinden) maar doen het nu op eigen houtje . Vanavond organiseert de guestvader  Janaka een coctailparty voor ons omdat er het komende weekend een aantal vrijwilligers vertrekken w.o. Margo , gezellig om met elkaar een avond te toasten met elkaar en een hapje te eten. Over eten gesproken..... wij zorgen als "Europese " vrijwilligers dat we bij elkaar zitten als we gaan eten, omdat het niet erg smakelijk is om naast deze groep chinezen te zitten met het eten, jemig wat kunnen ze slurpen, boeren, eten...... ze hangen hun lip als het ware aan het bord en schuiven het zo naar binnen, je ziet ze nauwelijks kauwen , ze zeggen dan dat ze niet gewend zijn om met bestek te eten, dat zal best maar het kan ook anders laten we zien en er zijn stokjes te koop in de stad . Wij als ouderen moeten ze ook opvoeden, rotzooi laten ze liggen, gisteren morgen waren ze een eitje aan het bakken en lieten een ei op de grond vallen, laten ze gewoon liggen en dat moet de hulp Douglas dan maar opruimen. Nee dat doen we hier niet je ruimt je eigen rommel op , ze kijken je vreemd aan maar doen het uiteindelijk wel. En je ziet er het resultaat van , ze ruimen hun eigen afval op. Zijn ze w.s. Ook niet gewend om dat te doen. Zijn ook nog jonge kinderen 18, 19 jaar en voor het eerst buiten China . Ze hebben ook allemaal een westerse naam naast hun Chinese naam, ook wel grappig. Zo dat was het voor nu , de lunch kondig zich aan, ik zal nog een aantal foto's toevliegen. Lieve groet Cor

1. Janneke rongen:
    25 januari 2018
    Wat een mooi en dankbaar werk is dit toch. Top!
  2. Heleen & Henk:
    25 januari 2018
    Mooi verhaal weer Cor en wat stoer dat jullie fietsen - grappig dat je ook van die gewone dingen kan laten zien: eigen rotzooi opruimen enz. Voor Margo een goede reis gewenst hartelijke groet
  3. Betsie:
    25 januari 2018
    Schitterend wat jullie allemaal doen toppie groetjes van ons
  4. Hans en Francine:
    25 januari 2018
    Hallo lieve mensen, wat zijn jullie weer goed bezig !
    Dat verhaal over die zooi van de Chinezen: het lijkt wel op de verhalen van Eric uit Valensole; altijd één grote bende als ze vertrokken zijn.
    Goede reis gewenst voor Margo en "we keep in touch"
    Liefs
  5. Petra:
    25 januari 2018
    Hallo broer...zo herkenbaar dat eten van de chinezen.....je kunt er vanaf een kilometer afstand van genieten. Ook het rochelen en het snuiten van de neus, zonder zakdoek en gewoon op straat droppen is misselijkmakend. Fijn dat er weer voldoende medicatie is. Doe douglas de hartelijke groeten. Vandaag terug in Hanoi met een hereniging met Eef en Ger. We missen je. Lieve groet aan Margot en zeg maar dat Sapa geweldig was. Love you 💋💋
  6. Mies:
    Lieve Margo en Cor,

Wat een belevenissen!
    Je kunt er later een boek over schrijven.
    Wat heerlijk dat jullie deze mensen met van alles ondersteunen en helpen, zowel financieel als geestelijk.
    En ja, Chinezen zijn nou niet erg gemanierd. Dat is een cultuur apart.
    Wat ben je dan dankbaar dat wij het allemaal anders hebben geleerd.
    Veel plezier in jullie laatste week samen.
    Lieve groeten en ik geniet in gedachte met jullie mee.
  7. Wilspeelman:
    Hallo Cor
    Mooi maar ook triest verhaal dat er onder zulk omstandigheden een ziekenhuis moet functioneren weten dat het hier draait op hygiene en luxe aperturen en bij jullie de prioriteit voorop moet gaan wat keuzes betreft .
    Maar wat betreft het eetgedrag van de chinezen is het bepaald niet saai bij jullie maar fijn dat jullie hun kunnen ondersteunen
    Op welke manier ook veel wijsheid en gezondheid om dit mooie werk te doen groeten Wil en Theo
  8. Jeanine:
    25 januari 2018
    Hoi Margo en Cor, hilarisch het verhaal over de (eet en andere) gewoonten van de Chinezen. Ook om nooooit meer Chinees te eten. Succes met de zo belangrijke dingen daar. groetjes, Jeanine
  9. Michele:
    25 januari 2018
    Vrolijke noot al die kleuren in de eetkamer!
    Inderdaad ik begrijp de keus van de prioriteit, het is een enorm bedrag. Ik dacht dat de main d'oeuvre en reparaties goedkoper waren in Sri Lanka.
    Mooi gebaar van Margo!
    Ik wens jullie nog veel plezier samen daar.De tijd vliegt! Goede terugreis voor Margo.
    Gr
    Michèle
  10. Karla:
    26 januari 2018
    Hoi Cor en Margot,
    Wat een mooi verslag weer. Goed weer om te lezen hoe dankbaar jullie werk is / hoe goed jullie bezig zijn .
    Ook idd bizar om telkens weer te lezen onder welke bizarre omstandigheden die mensen een ziekenhuis draaiende houden.
    Fijn dat mensen zoals jullie een positief steentje bij dragen .
    Tot horens weer.
    Gr. Karla en Peter.
  11. Conny en Rob:
    28 januari 2018
    Hoi Margo en Cor.
    Wat een hartverwarmende verhalen weer! Petje af voor julliie goede werken.
    En je weet t: wees bang voor niets maar........ Voorzichtig op de fiets!
    Hoe kunnen we een bijdrage leveren voor het dak?
    Hartelijke groet,
    Conny en Rob
  12. Antje:
    28 januari 2018
    Weer een geweldige belevenis. We goed doet goed ontmoet!!!!!!!!!!!!!!